tisdag 4 november 2008

Recept: Terassens Café- Cookies

Recept

Terassens Café- Cookies


En lite mjukare kaka som fått mycket beröm.

Nedanstående recept ger en ganska stor sats kakor. Om du bara är sugen på några stycken delar du bara receptet med 3.

Ingredienser:
  • 300 g. Smör
  • 3 dl. Brun farin eller Råsocker
  • 1½ dl. Ljus sirap
  • 3 Ägg
  • 9 dl. Vetemjöl
  • 3 tsk. Bakpulver
  • 1½ krm. Salt
  • 3 tsk. Vaniljsocker
  • 225 g. Mörk Choklad
  • 2¼ dl. Sötmandel

Redskap:

  • Ugn
  • Två skålar. -En större för smeten och en mindre för Mjölblandningen
  • Slickepott
  • Bakplåt
  • Bakplåtspapper
  • Två matskedar
  • Kökskniv och skärbräda
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Skär smöret i tunna skivor.
  3. Rör Smör, Socker och Sirap poröst i en skål och
  4. Rör sedan ner Äggen.
  5. Blanda Mjöl, Bakpulver, Salt och Vaniljsocker i en egen skål och
  6. Rör ner mjölblandningen i smeten.
  7. Hacka Choklad och Mandel grovt och blanda ner i smeten.
  8. Klicka ut smeten med hjälp av två skedar på en plåt täckt med bakplåtspapper.
  9. Grädda mitt i ugnen ca. 12-15 min.
  10. Ta ut och låt svalna.

Avnjuts varma med ett glas mjölk.
-Lycka till!

//Leffe

lördag 1 november 2008

Min BMW

Min BMW,
köpt November 2007

Här kommer del 2 i serien om mina bilar:

Fakta:
Modell: BMW 323i
Kaross: E30
Årsmodell: -85
Vinter/Sommarbil: Vinter
Fram/Bakhjulsdrift: Bak

Fördelar:

  • Billig i inköp

  • Just detta exemplar var i mycket fint skick och nästan helt utan rost.

  • Går bra

  • Bra som förstabil eller lekbil

  • Billiga reservdelar går att få tag på

  • Lätt att få tag i delar

  • Lätt- mekad

  • Lätt- stylad

Nackdelar:

  • Låg körsäkerhet

  • Bakhjulsdrift är inget att rekommendera för ovana förare på halt underlag

  • Sliten inredning är vanligt på denna modell. T.ex. trasiga säten.

  • Vanligt med "tickande" motorer på denna modell

  • Känsligt topplock är vanligt, vilket innebär att man INTE ska varva bilen förrän den blivit varm.

  • Bilbatteriet börjar inte laddas förrän man varvar till motorn (Vilket emotsäger ovanstående punkt)

  • Allmänt gammal bil, vilket ofta innebär problem av något slag

Historia:
Köpte bilen vintern 2007, körde den i ca 2 månader, varpå jag råkade ut för en bilolycka och hamnade utanför vägen. Kaross, inredning och passagerare klarade sig bra, men underredet på bilen fick sig ett par smällar.
Alla fyra däcken lutar nu, vilket tyder på eventuellt knäckt bakaxel och förstörd framvagn.
Fälgarna var av aluminium och har möjligen blivit något deformerade i krashen
Även motorn fick sig en törn, så den går nu mera att se in i genom ett hål på undersidan av motorn.

Planer:
Skrotning/Försäljning snarast möjligt
Bilen är såklart okörbar, men det finns många nya/fina delar på den, vilka gör att man inte bara vill kassera den


-Sån som e intresserad? =o)
//Leffe


fredag 31 oktober 2008

Tårtor





Här är tre utav mina helt otroligt goda tårtor.. -Nyttigt för själen! =o)

Överst: Citron- & Passionfrukts- Cheesecake. -Både fin och god!
Mitten: Chokladtårta med choklad och choklad. -Mastig chokladtårta med chokladbottnar, chokladfyllning och topping. Serveras med Mintgrädde.
Nederst: Chokladtårta med gräddig fyllning. Chokladbottnar med grädde, jordgubbar och sylt emellan. -Geggigt lockande utanpå och en gudomlig blandning inuti!

Nu blev jag hungrig...
//Leffe

Mina bilar

Jag har som plan att lägga upp bilder på mina pärlor här och skriva lite kort om dem och vad jag har för eventuella planer och dumma idéer för dem.

Tipsa mig gärna via kommentarer om du har några idéer som kan passa min bil
Och låt dig själv inspireras eller avskräckas av mina exempel.

Trevlig läsning!
//Leffe

torsdag 30 oktober 2008

Min Mitsubishi





























Min Mitsubishi, Köpt Augusti -08

Fakta:
Modell: Mitsubishi Galant GLS 2.4 GDI
Årsmodell: -99
Bensinförbrukning: Ca. 0,8-1,2 l/mil
Vinter/Sommarbil: Båda
Fram/Bakhjulsdrift: Fram


Fördelar:
Rymlig bil både i kupé och baklucka
Snyggt utformad med grym front
Säker
Bra som vinterbil p.g.a. utrustning som airbags, framhjulsdrift, ABS- bromsar, eluppvärmda backspeglar m.m.

Nackdelar:
Rostar lätt
Dyrt att byta kamrem
Vanligt med fel i framvagnen så som styrleder m.m.
Vanligt med små elfel, som trasiga lampor och klocka
GDI- modellerna är ofta ryckiga att köra vid låga hastigheter


Planer:

  • Nya vinterdäck av ny modell nyss inköpt, ska monteras snarast.
  • Verktygs"låda" ska kunna fästas på undersidan av hatthyllan för att spara utrymme
  • En meddelanderuta i bakrutan, så man kan skriva meddelande till bilarna bakom
  • Blixtljus i grillen, fram på backspegeln och i bakrutan
  • Ett extrabatteri i bakluckan ska driva all extra elektronik
  • Solcellspanel som ska ladda extrabatteriet för att avlasta generatorn
  • Rödfärgad aluminiumgrill ska monteras (om det blir snyggt)
  • Vinge ska monteras (om det blir snyggt)
  • Kromad hållare för reg.- skylten
  • Volt- och amperemätare ska monteras i A-stolpen
  • Vit instrumentpanel
  • Smakfulla strömbrytare till den extra elektroniken

Tidsfrist:
Ekonomin får bestämma när eller om det blir klart

-Drömma kan man ju alltid...
//Leffe

Första inlägget...

Hej!

Här är alltså mitt första inlägg i bloggen..
Denna blog är inte tänkt att användas så som en blog egentligen används, utan mest för att ladda upp bilder.
Har letat lite efter en sida där man kan lägga upp foton på nätet så som facebook, men utan communityt
(är inte så förtjust i cymmunity's, eftersom man alltid har hur många inlägg som helst att svara på och så slutar det alltid med att man fastnar framför datorn i flera timmar...),
men utan att hitta något direkt bra, så jag testar lite här istället...

Förmodligen kommer jag snart även "glömma bort" denna sida med och inget nytt kommer att läggas upp.
Eller så vänder det helt och jag börjar blogga på riktigt.. (-Men det tvivlar jag starkt på)
Vi får se vad som händer.

So long!
//Leffe