onsdag 26 maj 2010
Mors Dag
Oavsett vilket, så förtjänar de flesta mammor en gåva på mors dag och här kommer ett nyhetstips i det ämnet:
Coolstuff. -En prylbutik på internet som har allt och lite till . Många känner redan till sidan, men inte lika många känner till deras nya "Tagg- system", som går ut på att produkterna är taggade i olika kategorier för att man lättare ska kunna hitta lämpliga prylar.
Så nu innan mors dag kan du t.ex. kolla kategorin Mors dag present (Länk) och hitta något som mamma borde ha.
Just nu vill Coolstuff även göra lite extra reklam för sitt tagg- system, så om du har en blogg eller hemsida, så klicka HÄR (Länk), så får du veta mer om hur du får en länk till din blogg på Coolstuff, och ett prylpaket gratis.
Hälsa mamma!
//Leffe
måndag 21 december 2009
Julprojekt!
Nu är det mycket på gång! Förutom de vanliga göromålen som hör ett hus till (Som till exempel när vattenledningarna är frysta när man kommer hem från jobbet), så är det ju snart jul(!) med allt som tillhör detta. Tiden börjar bli knapp, men allt ska hinnas med:
Kaos
Fram tills i mitten av förra veckan har vi knappt hunnit få någon julstämning över huvud taget hemma. -Flyttkartonger i mängder som fortfarande inte packats upp, otroligt stökigt överallt, stora högar med flyttskräp som ska slängas m.m.
Men nu börjar det ordna sig så smått. Har hållit på i princip dygnet runt hela helgen för att få lite ordning. Men ännu är det inte klart..
Bilköp
Dessutom måste jag köpa en ny bil innan nyår, eftersom min håller på att ramla ihop.
Julgöra
Utöver detta är det det vanliga julstöket kvar.
Jag har bestämt mig att hinna med en hel del trots tidsbristen. Första julen i villan båste bli en riktig jul! Jag ska, förutom julstädningen, pyntningen, julklappsinslagningen bl.a hinna:
- Lägga in sill. -Lime- och apelsinsill, Rotfruktssill och någon annan, som jag inte bestämt ännu..
- Grava lax. -Blir en Äppelgravning.
- Göra en sås till laxen. -Liknande Hovmästarsås, men med rostad mandel och senap.
- Griljera julskinka. -Med pepparkaksgriljering. Eftersom syrran är Glutenallergiker blir det en glutenfri sådan.
- Baka Julcheesecake. -Med pepparkaka och vit choklad.
- Göra löjromscrostini. -(Glutenfri) Med avocadoröra. Förrätt på nyårsafton.
- Baka Karamellmousse. -Efterrätt på nyårsafton.
- Göra Knäck. -Med hassel- val- och cashewnötter.
Tilläggas skall att inget av ovanstående har jag någonsin gjort förut, så vi får hoppas att det lyckas.
AVFYRNING
Ett annat projekt som måste hinnas med innan nyår är en fyrverkeridetonator(!) som jag håller på att bygga.
-Detta är ett mycket spännande projekt, som jag VERKLIGEN hoppas att jag hinner bli klar med innan 12- slaget på nyårsafton.
Hela detonatorn kommer att bestå av två enheter:
Den första enheten är själva avfyraren, som kommer att bli en låda i tecknad- film- tema. Det kommer att bli en sån "TNT- låda" som man kan se i många tecknade serier. -En röd låda med svart T- handtag på och "TNT" skrivet på sidan. När man trycker ner handtaget avfyras upp till 5 raketer samtidigt.
Den andra enheten är en kontrollenhet. På denna väljer man vilken eller vilka av raketerna som avfyras. Dessutom finns huvudströmbrytare och säkerhetsspärrar i denna.
På så sätt kan småbrorsorna "leka" med avfyraren, medan en vuxen sköter säkerhetskontrollerna så inga olyckor inträffar.
Får se hur detta slutar....
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!
måndag 12 oktober 2009
Hollywood- fest
tisdag 4 november 2008
Recept: Terassens Café- Cookies
Ingredienser:
- 300 g. Smör
- 3 dl. Brun farin eller Råsocker
- 1½ dl. Ljus sirap
- 3 Ägg
- 9 dl. Vetemjöl
- 3 tsk. Bakpulver
- 1½ krm. Salt
- 3 tsk. Vaniljsocker
- 225 g. Mörk Choklad
- 2¼ dl. Sötmandel
Redskap:
- Ugn
- Två skålar. -En större för smeten och en mindre för Mjölblandningen
- Slickepott
- Bakplåt
- Bakplåtspapper
- Två matskedar
- Kökskniv och skärbräda
- Sätt ugnen på 175°C.
- Skär smöret i tunna skivor.
- Rör Smör, Socker och Sirap poröst i en skål och
- Rör sedan ner Äggen.
- Blanda Mjöl, Bakpulver, Salt och Vaniljsocker i en egen skål och
- Rör ner mjölblandningen i smeten.
- Hacka Choklad och Mandel grovt och blanda ner i smeten.
- Klicka ut smeten med hjälp av två skedar på en plåt täckt med bakplåtspapper.
- Grädda mitt i ugnen ca. 12-15 min.
- Ta ut och låt svalna.
Avnjuts varma med ett glas mjölk.
-Lycka till!
//Leffe
lördag 1 november 2008
Min BMW
Min BMW,köpt November 2007
Här kommer del 2 i serien om mina bilar:
Fakta:
Modell: BMW 323i
Kaross: E30
Årsmodell: -85
Vinter/Sommarbil: Vinter
Fram/Bakhjulsdrift: Bak
Fördelar:
- Billig i inköp
- Just detta exemplar var i mycket fint skick och nästan helt utan rost.
- Går bra
- Bra som förstabil eller lekbil
- Billiga reservdelar går att få tag på
- Lätt att få tag i delar
- Lätt- mekad
- Lätt- stylad
Nackdelar:
- Låg körsäkerhet
- Bakhjulsdrift är inget att rekommendera för ovana förare på halt underlag
- Sliten inredning är vanligt på denna modell. T.ex. trasiga säten.
- Vanligt med "tickande" motorer på denna modell
- Känsligt topplock är vanligt, vilket innebär att man INTE ska varva bilen förrän den blivit varm.
- Bilbatteriet börjar inte laddas förrän man varvar till motorn (Vilket emotsäger ovanstående punkt)
- Allmänt gammal bil, vilket ofta innebär problem av något slag
Historia:
Köpte bilen vintern 2007, körde den i ca 2 månader, varpå jag råkade ut för en bilolycka och hamnade utanför vägen. Kaross, inredning och passagerare klarade sig bra, men underredet på bilen fick sig ett par smällar.
Alla fyra däcken lutar nu, vilket tyder på eventuellt knäckt bakaxel och förstörd framvagn.
Fälgarna var av aluminium och har möjligen blivit något deformerade i krashen
Även motorn fick sig en törn, så den går nu mera att se in i genom ett hål på undersidan av motorn.
Planer:
Skrotning/Försäljning snarast möjligt
Bilen är såklart okörbar, men det finns många nya/fina delar på den, vilka gör att man inte bara vill kassera den
-Sån som e intresserad? =o)
//Leffe
fredag 31 oktober 2008
Tårtor
Överst: Citron- & Passionfrukts- Cheesecake. -Både fin och god!
Nu blev jag hungrig...
Mina bilar
Tipsa mig gärna via kommentarer om du har några idéer som kan passa min bil
Och låt dig själv inspireras eller avskräckas av mina exempel.
Trevlig läsning!
//Leffe
torsdag 30 oktober 2008
Min Mitsubishi
Min Mitsubishi, Köpt Augusti -08
Fakta:
Modell: Mitsubishi Galant GLS 2.4 GDI
Årsmodell: -99
Bensinförbrukning: Ca. 0,8-1,2 l/mil
Vinter/Sommarbil: Båda
Fram/Bakhjulsdrift: Fram
Fördelar:
Rymlig bil både i kupé och baklucka
Snyggt utformad med grym front
Säker
Bra som vinterbil p.g.a. utrustning som airbags, framhjulsdrift, ABS- bromsar, eluppvärmda backspeglar m.m.
Nackdelar:
Rostar lätt
Dyrt att byta kamrem
Vanligt med fel i framvagnen så som styrleder m.m.
Vanligt med små elfel, som trasiga lampor och klocka
GDI- modellerna är ofta ryckiga att köra vid låga hastigheter
Planer:
- Nya vinterdäck av ny modell nyss inköpt, ska monteras snarast.
- Verktygs"låda" ska kunna fästas på undersidan av hatthyllan för att spara utrymme
- En meddelanderuta i bakrutan, så man kan skriva meddelande till bilarna bakom
- Blixtljus i grillen, fram på backspegeln och i bakrutan
- Ett extrabatteri i bakluckan ska driva all extra elektronik
- Solcellspanel som ska ladda extrabatteriet för att avlasta generatorn
- Rödfärgad aluminiumgrill ska monteras (om det blir snyggt)
- Vinge ska monteras (om det blir snyggt)
- Kromad hållare för reg.- skylten
- Volt- och amperemätare ska monteras i A-stolpen
- Vit instrumentpanel
- Smakfulla strömbrytare till den extra elektroniken
Tidsfrist:
Ekonomin får bestämma när eller om det blir klart
-Drömma kan man ju alltid...
//Leffe
Första inlägget...
Här är alltså mitt första inlägg i bloggen..
Denna blog är inte tänkt att användas så som en blog egentligen används, utan mest för att ladda upp bilder.
Har letat lite efter en sida där man kan lägga upp foton på nätet så som facebook, men utan communityt
(är inte så förtjust i cymmunity's, eftersom man alltid har hur många inlägg som helst att svara på och så slutar det alltid med att man fastnar framför datorn i flera timmar...),
men utan att hitta något direkt bra, så jag testar lite här istället...
Förmodligen kommer jag snart även "glömma bort" denna sida med och inget nytt kommer att läggas upp.
Eller så vänder det helt och jag börjar blogga på riktigt.. (-Men det tvivlar jag starkt på)
Vi får se vad som händer.
So long!
//Leffe