måndag 21 december 2009

Julprojekt!


Nu är det mycket på gång! Förutom de vanliga göromålen som hör ett hus till (Som till exempel när vattenledningarna är frysta när man kommer hem från jobbet), så är det ju snart jul(!) med allt som tillhör detta. Tiden börjar bli knapp, men allt ska hinnas med:

Kaos
Fram tills i mitten av förra veckan har vi knappt hunnit få någon julstämning över huvud taget hemma. -Flyttkartonger i mängder som fortfarande inte packats upp, otroligt stökigt överallt, stora högar med flyttskräp som ska slängas m.m.
Men nu börjar det ordna sig så smått. Har hållit på i princip dygnet runt hela helgen för att få lite ordning. Men ännu är det inte klart..

Bilköp
Dessutom måste jag köpa en ny bil innan nyår, eftersom min håller på att ramla ihop.

Julgöra
Utöver detta är det det vanliga julstöket kvar.
Jag har bestämt mig att hinna med en hel del trots tidsbristen. Första julen i villan båste bli en riktig jul! Jag ska, förutom julstädningen, pyntningen, julklappsinslagningen bl.a hinna:

  • Lägga in sill. -Lime- och apelsinsill, Rotfruktssill och någon annan, som jag inte bestämt ännu..
  • Grava lax. -Blir en Äppelgravning.
  • Göra en sås till laxen. -Liknande Hovmästarsås, men med rostad mandel och senap.
  • Griljera julskinka. -Med pepparkaksgriljering. Eftersom syrran är Glutenallergiker blir det en glutenfri sådan.
  • Baka Julcheesecake. -Med pepparkaka och vit choklad.
  • Göra löjromscrostini. -(Glutenfri) Med avocadoröra. Förrätt på nyårsafton.
  • Baka Karamellmousse. -Efterrätt på nyårsafton.
  • Göra Knäck. -Med hassel- val- och cashewnötter.

Tilläggas skall att inget av ovanstående har jag någonsin gjort förut, så vi får hoppas att det lyckas.

AVFYRNING
Ett annat projekt som måste hinnas med innan nyår är en fyrverkeridetonator(!) som jag håller på att bygga.
-Detta är ett mycket spännande projekt, som jag VERKLIGEN hoppas att jag hinner bli klar med innan 12- slaget på nyårsafton.
Hela detonatorn kommer att bestå av två enheter:
Den första enheten är själva avfyraren, som kommer att bli en låda i tecknad- film- tema. Det kommer att bli en sån "TNT- låda" som man kan se i många tecknade serier. -En röd låda med svart T- handtag på och "TNT" skrivet på sidan. När man trycker ner handtaget avfyras upp till 5 raketer samtidigt.
Den andra enheten är en kontrollenhet. På denna väljer man vilken eller vilka av raketerna som avfyras. Dessutom finns huvudströmbrytare och säkerhetsspärrar i denna.
På så sätt kan småbrorsorna "leka" med avfyraren, medan en vuxen sköter säkerhetskontrollerna så inga olyckor inträffar.

Får se hur detta slutar....


GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!



Inga kommentarer: